Generalment la pluja d'idees s'utilitza per a generar solucions i diferents alternatives davant d'un problema, però igualment pot ser de gran utilitat a l'hora de fer propostes de manera col·lectiva o en la presa de decisions grupals.
El funcionament és senzill: consistix a recopilar les diferents idees que les persones del grup van tenint sobre el tema establit, anotant una breu descripció que identifique a cada una, sense qüestionar-les ni desenrotllar. Com més propostes, millor! En este cas, importa més la quantitat que la qualitat.
Els avantatges d'esta tècnica són abundants i variades, ja que permeten treballar la cohesió grupal, el respecte i l'autoestima (totes les opinions són vàlides, totes poden portar a trobar la millor resposta!) o, per descomptat, la creativitat, tant individual com col·lectiva. Són moltes les formes en què pots proposar realitzar la pluja d'idees en la teua aula. A continuació t'oferim alguns exemples, encara que és recomanable que adaptes l'activitat a les característiques i necessitats del teu alumnat:
- Escriu la pregunta o tema triat en la pissarra, i proposa que cada estudiant es llevant lliurement per a anotar la seua proposta.
- Prepara un recipient en què els alumnes vagen introduint papers on hagen escrit les seues idees. Pots anar llegint-los en veu alta mentres encara continuen escrivint o llegir-los tots junts al final.
- Quan tots estigueu assentats en cercle, aneu passant un cabdell de fil entre aquells que compartisquen les seues propostes en veu alta i que tu pots anar anotant. Cada persona que rep el cabdell, rodeja un dels seus dits amb el fil i passa la resta a la següent persona. Al final quedarà construïda una bonica xarxa d'idees col·lectives!
No hay comentarios:
Publicar un comentario