miércoles, 31 de agosto de 2016

La ciència amb ritme i un poc d'humor s'assimila millor!

Qui m'anava a dir a mi, quan vaig vindre a Eslovàquia, que acabaria fent estos vídeos didàctics i de divulgació? Sí, han llegit bé, he escrit "Eslovaquia", perquè efectivament ací exercisc com a professor en el Gymnázium Martina Hattalu, un col·legi d'ensenyança secundària d'un poble situat al nord del país. Participe en un programa bilingüe eslovac-espanyol, per la qual cosa els meus estudiants reben classes en ambdós idiomes de totes les matèries, tant de lletres com de ciències. D'esta manera, jo ensenye biologia i química en castellà.

El poble sobre el qual escric s'anomena Trstená i no és massa gran. Així que, a més d'eixir a la muntanya i altres activitats en la naturalesa, no hi ha molt que fer per ací i a vegades no és fàcil trobar formes d'omplir el temps lliure. Si a això li afegim que sempre pense en les dificultats que tenen els meus alumnes eslovacs per a entendre i aprendre les matèries de ciència en una llengua que no és la seua, llavors es poden entendre raonablement bé els motius pels quals vaig començar a fer estos vídeos.

En un primer moment, vaig voler aprofitar els meus coneixements musicals per a compondre una cançó útil per als meus estudiants, que comprenguera els continguts explicats en classe i que fóra, al mateix temps, divertida. Després, vaig aprendre a fer animacions d'una manera autodidacta i vaig fer un vídeo per a la mencionada cançó. I així va nàixer "Soy eixe bacteri que viu en el teu intestino", un videoclip en què un bacteri intestinal, al ritme del rap, explica les bases d'estos microorganismes. Vaig usar el recurs durant les meues classes i em doní compte que els alumnes, a més de passar una bona estona, aprenien molt bé els continguts. Però el més sorprenent va ser que professors i estudiants de quasi tots els països de parla hispana m'escrivien felicitant-me i comptant-me l'útil que els resultava el meu treball en l'aula. Una estudiant, per exemple, m'envie un vídeo en què ella, a manera de karaoke, cantava la cançó en la seua cerimònia de graduació i una professora, d'altra banda, em va comentar que el tema s'havia convertit en el "himno" de la classe i que els seus estudiants la corejaven en l'autobús durant les excursions. 


Anècdotes d'este tipus va haver-hi moltes, la qual cosa em va motivar a realitzar un segon vídeo titulat "El rock dels espermatozoides i l'óvulo". En este, una banda de rock composta per espermatozoides toca per a l'òvul i aprofita per a explicar alguns conceptes i continguts sobre la fecundació humana. Novament el treball va agradar molt, tant a professors com a estudiants de diversos països, i vaig rebre alguns comentaris que em van emocionar prou. Algú, per exemple, em va escriure: "antes la biologia em feia plorar, ara em fa reír"



I amb tot açò vaig continuar elaborant vídeos i vaig compondre temes com "El techno-reggaetón dels òrgans del cos humà" o "La evolució de la vida en La Terra en 1 minut" però prompte em doní compte que volia estendre el meu treball a totes les ciències i no restringir-ho només a la biologia. Així, vaig decidir parodiar una situació molt freqüent en els instituts, la por dels exàmens de matemàtiques, i vaig compondre un videoclip de terror amb títol "¡Oh no! Examen de mats! ". El treball, que tenia menys contingut didàctic que els anteriors, també va encantar els estudiants, els quals se sentien orgullosos i es divertien a l'entendre els acudits de tan complicada matèria.



Així mateix, també vaig començar a fer vídeos musicals sense lletra que anessen aptes per a qualsevol estudiant independentment del país o de la llengua parlada. D'esta manera, vaig realitzar "Els 6 regnes de la vida en 90 segons", obra que resumix amb poques paraules l'evolució biològica i que utilitze quan explique als alumnes més jóvens la controvertida classificació dels sers vius en regnes.

Vull acabar aclarint que considere que este projecte no ha fet més que començar i que el que aprenc ara amb els vídeos que realitze em servirà per a millorar els continguts dels següents. Com a persona, em divertix fer el que faig i, com a professor, m'enorgullix saber que el meu treball és d'utilitat per a altres professors i estudiants. M'agrada la ciència i m'agrada la docència, i m'encanta veure que ambdós poden combinar-se amb un poc de música i unes rialles. Realment crec que "la ciència amb ritme i un poc d'humor s'assimila mejor".    

Julio Ruiz Monteagudo 
Llicenciat en Biologia en la Universitat Autònoma de Madrid, actualment exercisc com a professor de secundària de Biologia i Química en un col·legi bilingüe eslovac-espanyol en Trstená (Eslovàquia) . Propietari del canal Julinkyvideos. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario