Usar els jocs de Rol i tauler com potenciador de la socialització i d'aprofitament de les diferents mecàniques que els integren parcial o totalment adequant-los a les necessitats del grup-classe, del moment maduratiu de l'objectiu per al que ho volem aplicar, a més de reduir l'ansietat de test. Motivar, dinamitzar i presentar alternatives didàctiques i metodològiques més atractives i àgils per al nostre alumnat, que proporcionen entorns d'aprenentatge interactius i que exercisquen una influència efectiva en els nostres alumnes i alumnes.
Hi ha múltiples exemples d'evidència d'ús de Competències a través dels jocs: explicar unes regles a un grup de companys després d'haver-les-hi leído/escuchado, portar la puntuació correcta en un joc, acceptar les habilitats i fortaleses d'altres integrants del grup per a aconseguir un objectiu comú, millorar en un joc gràcies a la pràctica continuada... i un llarg etcètera.
Com porte un joc a l'aula? Per a què?
- Pensa en què pot ser lúdic, divertit i dinàmic.
- Comença per jocs que siguen atractius i no uses el joc en si mateix, usa el joc com a ferramenta per a qualsevol altra cosa. Que siguen els alumnes els descobrisquen, exploren o donen passos en la direcció que els suggerisca el que veuen i toquen.
- Muntar un Lego o una maqueta és jugar: orientació espacial, interpretació d'instruccions, reconeixement de parts i ferramentes, comprovació (avaluació) del progrés i verificació de l'avance... Així que, de vegades, jugar és simplement no fer el que és evident en un llibre, però sí en un aprenentatge. Mecàniques tan senzilles com estes són una evidència de la necessitat de coneixements concrets i d'integració d'habilitats, així com d'ABP (Aprenentatge Basat en Problemes) .
- Equivoca't i accepta-ho amb els teus alumnes: ells ho agrairan i tu establiràs vincles de confiança i seguretat davant de l'error. Perd alguna partida a propòsit si fa falta.
- Prova molts jocs, dis-los a quins jugues tu.
- Descobrix un joc amb ellos/as. Que vegen que són part d'això. Este procés inclusiu crega l'atmosfera de participació que estem buscant.
- Evidència que tots aporten o són protagonistes en quelcom. En especial en els jocs de Rol, en els què cada un dels jugadores/personajes té habilitats i capacitats particulars i úniques.
- Explica la raó de perquè s'usa eixe joc DESPRÉS d'haver-ho jugat. Desafia els teus alumnes i alumnes a veure què té de "aprender" eixe joc amb classe i amb el que hi ha fora del cole. De la mateixa manera que el bàsquet ensenya a moure's abans de que un baló arribe a un lloc, trajectòries i espai-temps, eixe aprenentatge és vital per a conduir o circular amb bici, monopatí, etc.
Objectius
- Usar jocs de tablero/rol en la seua totalitat o elements propis y/o associats per a motivar, desenrotllar, millorar i avaluar els aprenentatges i les seues transferències.
- Establir ponts entre mecàniques necessàries en els jocs i les necessàries per al desenrotllament de competències o en la resolució de problemes-tasques-activitats.
- Allunyar l'ansietat de test. Vivenciar el fracaso-éxito-error-logro-estategia-planificación-evaluación-rediseño de ferramentes i accions abans-durant-després de les accions.
- Prever-aceptar-gestionar conseqüències a curt-mig-llarg plazo..
- Poder avaluar els progressos en coneixements i la seua aplicació en entorns i situacions allunyades del llibre de text i de les situacions més "formales" d'aprenentatge comunament trobades en l'aula.
El valor intrínsec de les situacions lúdiques és ben conegut, especialment a través de l'àrea d'Ed. Física i tot el seu currículum al treballar les capacitats estratègiques, socialitzadores així com les habilitats intrapersonales-interpersonales del nostre alumnat. El corrent de la "gamificación" enfortix esta percepció. El més important parlant de jocs de tauler i Rol és, sens dubte, evidenciar quant del joc hi ha en les situacions quotidianes com a primer pas. Usar eixe ganxo de la realitat amb el lúdic i, posteriorment, donar l'enfocament acadèmic o de formació reglada associada al centre educatiu. El bot metodològic i didàctic és accessible si hi ha voluntat per part dels docents implicats i, sens dubte, el resultat és més que positiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario